Tips van Tandarts Dekker

Een gezond gebit vereist goede verzorging. Maar hoe weet u wat een goede verzorging is? Hieronder volgen een aantal nuttige tips:

• Poets 3x per dag uw tanden met een zachte tandenborstel en met fluoride tandpasta. Gebruik afwisselend verschillende soorten/type tandpasta.
  • Gebruik tandpasta die geschikt is voor uw leeftijd en omstandigheden (speciale kindertandpasta, gevoelige tandhalzen tandpasta, enz.).
  • Gebruik een zachte handborstel of een elektrische tandenborstel met "Sensitive Clean" opzetkopjes.

• Zorg ervoor dat u na het eten van zuur voedsel of zure dranken minstens een uur wacht met poetsen.

• Tandplaque op de tanden en kiezen veroorzaakt gaatjes en tandvleesontsteking.
    De ruimtes tussen de tanden en kiezen zijn echter niet goed te reinigen met een tandenborstel.
    U kunt die het best reinigen met floss, tandenstokers of ragertjes, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
  • Floss elke dag uw gebit (ook tussen de kiezen!!) en doe dat steeds op een vast moment van de dag. Het is geen probleem wanneer dit vaste moment vóór een maaltijd is.

• Gebruik voor de voortanden bij een spalk van de orthodontist "Soft-Picks" regular van het merk G.U.M.

• Druk de ragertjes en de Soft-Picks niet te hard door. Wanneer het echter te makkelijk gaat, zijn ze te dun.
    Ragertjes en Soft-picks zijn er in allerlei soorten en maten. Deze mogen niet omknakken tijdens het reinigen.

• Onstoken tandvlees bloedt snel tijdens het reinigen. Is het reinigen pijnlijk in combinatie met bloeding, dan gebeurt dit te hard.